UAM-X

Familiarity and Contacts with Foreign Cultures: Research on Foreign Language Teachers
Ryan, Phyllis

Palabras clave (keywords): Lenguas extranjeras, Foreign languages, Teachers, Maestros

 

Reencuentro
No. 47; Diciembre, 2006
Págs. 81-85


Resumen
Este artículo está basado en los resultados de un amplio estudio empírico que busca explorar la dimensión cultural del aprendizaje de lenguas extranjeras en términos de competencia comunicativa intercultural de maestros y alumnos. El estudio cuantitativo-comparativo consistió en una investigación por Internet presentada a maestros de escuelas secundarias de Bélgica, Bulgaria, Grecia, México, Polonia, España y Suecia. El propósito fundamental de la investigación fue intentar describir un comportamiento promedio en los maestros de lenguas extranjeras. Nos enfocamos en una de las áreas encontradas en la investigación: la familiaridad y los contactos que tenían los maestros con culturas extranjeras. Los resultados del estudio completo se pueden encontrar en Foreign Language Teachers and Intercultural Competence: An International Investigation (SerVu, 2005).

Abstract
This article is based on the results of a large empirical study that seeks to explore the cultural dimension of foreign language learning in terms of the intercultural communicative competence of teachers and learners. The quantitative comparative study contained an internet survey presented to secondary school teachers in Belgium, Bulgaria, Greece, Mexico, Poland, Spain and Sweden. The main purpose of the survey was to attempt to describe an average profile of foreign language teachers. I focus on one of the areas found in the survey, teacher familiarity and contacts with foreign cultures. The results of the entire study can be found in Foreign Language Teachers and Intercultural Competence: An International Investigation (Serçu, 2005).




  Texto completo (155KB)